Cultures and Religions

Ogni Cultura possiede le proprie norme per cio' che sia socialmente accettabile

Thursday, April 4, 2013

Reconstructing the life of the "Australopithecus Afarensis"




We have seen a few images (as this one on your right, credits to Nova Online - www.psb.org ) of the reconstructed lives of the "Australopithecus Afarensis" and other human precursors, seem at the same time both realistic and informative, in which we can observe different elements that capture the observer attention. We are going to analyze just a few elements or aspects of them : 1) walking upright position, 2) tools usage, 3) and carrying food and infants.



Those three elements, that in certain ways are connected one to another, may have shaped drastically life of humans precursors. Bipedalism of course, is the most important factor represented in this image, because it gives a reason of how this may have been an advantage for early hominids that allowed them to free their hands, carry food and children, and subsequently after necessity arose, usage of tools. Some other hypothesis on how bipedalism started can be connected to climate change and environmental adaptation. Our ancestors are always depicted leaving an area not suitable anymore for living, and that is where the first footprints of bipedalism were discovered. Two adults and a child, probably a family, leaving the area known as Laetoli, in Tanzania, leaving behind them an unforgettable sign of their existence. Their footprints still remain today. They were discovered by Mary Leakey, in 1978.

Tools usage must have been essential in different ways, as for example self defense from predators (trowing stones to predators), or simply for acquiring food (picture on the right, by pfctiranny.com). Carrying food is a result also of bipedalism, which helped early hominids to provide themselves with more food sources.





Several aspects may also seem unnatural, like for example evolution of bipedalism through water
courses or ceremonial rituals of first hominids. Some researchers advanced this hypothesis, even though it seem clear that in order to cross a river, apes today tend to do it only with their feet. Even ceremonials and rituals are unknown at this point of time. Some early humans are represented in pictures burning mate corpses, after their death. It makes sense if we consider that humans may have started ceremonial rituals after realizing that dead bodies were only considerable food sources for vultures and hyenas (left picture taken from history.com)

We cannot really tell what happened during this period of time, but by showing some hypothetical and unrealistic (we cannot really know) events, we make ourselves different questions that lead us to different interpretations.



Tuesday, March 12, 2013

Libri e biblioteche: testimonianza per la legalità?



Care Amiche e cari Amici,

siamo lieti di invitarVi all'evento organizzato dall'associazione Librido - Laboratorio di Studi e Servizi Culturali in collaborazione con l'Officina di Studi Medievali e l'Università degli Studi di Palermo dal titolo

Libri e biblioteche: testimonianza per la legalità?

che si svolge il 22 marzo p.v. a partire dalle ore 15.30 presso l'aula Cocchiara della Facoltà di Lettere e Filosofia dell'Università degli Studi di Palermo.
Per i dettagli e per maggiori informazioni si rimanda alla locandina in allegato.
Cordiali saluti.

Il Presidente
Vincenzo Bagnera



Thursday, November 1, 2012

Cartesio alla corte dei Mogul...

«Rifugiamoci nei piaceri della filosofia mentre intorno a noi infuriano i conflitti, Bernier» mi disse con un sorriso che non riusciva a dissimulare la tensione degli ultimi quattro mesi. «Rimarremo qui a Delhi anziché raggiungere la corte ad Agra. E voi mi svelerete i misteri del pensiero di Cartesio, e soprattutto la quarta parte del suo Discorso sul metodo. Ancora non capisco perché la frase: 'Penso, dunque sono' sia il principio fondamentale della sua filosofia, né per quale motivo egli la definisca una verità 'così ferma e sicura, che tutte le supposizioni più stravaganti degli scettici non avrebbero potuto smuoverla'. A me sembra la dichiarazione di fede di un credente, e non la conclusione ragionata di un filosofo». [Sudhir Kakar, Il trono cremisi, Neri Pozza, Vicenza 2011, p. 243]


Cartesio alla corte dei Mogul...

«Rifugiamoci nei piaceri della filosofia mentre intorno a noi infuriano i conflitti, Bernier» mi disse con un sorriso che non riusciva a dissimulare la tensione degli ultimi quattro mesi. «Rimarremo qui a Delhi anziché raggiungere la corte ad Agra. E voi mi svelerete i misteri del pensiero di Cartesio, e soprattutto la quarta parte del suo Discorso sul metodo. Ancora non capisco perché la frase: 'Penso, dunque sono' sia il principio fondamentale della sua filosofia, né per quale motivo egli la definisca una verità 'così ferma e sicura, che tutte le supposizioni più stravaganti degli scettici non avrebbero potuto smuoverla'. A me sembra la dichiarazione di fede di un credente, e non la conclusione ragionata di un filosofo». [Sudhir Kakar, Il trono cremisi, Neri Pozza, Vicenza 2011, p. 243]